Salarisverhoging ING-topman: onaanvraadbaar

Het is best een lastig onderwerp, die salarisverhoging van de ING-topman. Enerzijds is er de wens om goede mensen aan de top te hebben, anderzijds is er de brede verontwaardiging bij links en rechts dat 50% salarisverhoging niet uit te leggen valt. Niet aan de medewerkers van de ING, maar goed beschouwd aan niemand.
Jesse Klaver (Groenlinks) komt de komende dagen met een spoedwet om een en ander 'recht' te zetten. De redenering is even simpel als rechtvaardig en rechtlijnig: de ING is een systeembank. Dat wil zeggen dat als deze bank in financiële moeilijkheden komt de overheid te hulp komt. Zoals eerder ook is gebeurd. Dus nu krijgt de baas er 50% bij, maar als het mis gaat mag de belastingbetaler ervoor opdraaien. En dat is niet rechtvaardig natuurlijk en maatschappelijk ongewenst, onaanvaardbaar.

Ik verwacht dat de Tweede Kamerfractie van D66 de spoedwet van Klaver steunt. Of ik zou me wel erg moeten vergissen...

Nou, ik vergis me niet heel erg, maar de D66-reactie landelijk is toch minder ondersteunend dan ik had verwacht en gehoopt. "Eerst kijken of dat juridisch mogelijk is." Mmmm... meeregeren beïnvloedt kennelijk toch enigszins de vrijheid van handelen, lijkt het.