Google, Paypal en logica

Niet handig, je creditcard opzeggen omdat je van bank verandert en de nieuwe bank samenwerkt met een andere creditcardmaatschappij. Ineens was daar op mijn telefoon tijdens een vergadering de e-mail van Google dat zij de maandelijkse € 1,99 niet konden afschrijven, omdat de creditcard was geblokkeerd. Of ik even de betaalmethode wilde verversen. Dat leek mij een fluitje van een cent, de volgende morgen op de PC. Het kostte me uiteindelijk een kleine drie uur. Bijna had ik PC met beeldscherm en al het raam uit geflikkerd - wat een ergernis!
De eerste actie was natuurlijk gewoon op de knop betaalmethode aanpassen klikken. Een Ideal-betaling toevoegen, dat leek me wel wat. Ik deed vier pogingen, maar tevergeefs: elke keer weer was er een foutmelding. Nou, dan maar een Paypal-betaalmogelijkheid toevoegen - hoewel die er ook al in stond. Alles ingevuld, maar daar volgde de mededeling op: deze methode is al ingevoerd, dus toevoegen kan niet. Waarom wordt die verdomde € 1,99 daar dan niet van betaald?
Op zoek naar een telefoonnummer van Google. Op de website van Google. Nou, succes. Onvindbaar. Je komt alleen maar op hulp-pagina's waar je nooit wordt geholpen met de vraag die jij hebt. Na een kwartier zoeken ben ik - met Google - op een andere manier gaan zoeken en waarachtig: dat leverde uiteindelijk een telefoonnummer op. Noteer het gelijk maar, want als je zelf gaat zoeken ben je ook een kwartier bezig. Het bijna onvindbare nummer van de Helpdesk van Google is 020-5045100. Gaat je vraag over iets van de Playstore kun je rechtstreeks 0800-0205955 bellen.
Eerste telefoontje. Nou, het zou toch moeten lukken hoor. Ideal of Paypal. Intussen zag ik wel mijn aangemaakte Ideal-betaalmogelijkheid op mijn beeldscherm verschijnen, maar met de toevoeging Ongeschikt. Fijn.
Tweede telefoontje naar Google. Deze persoon toonde meer begrip en wilde wel even meekijken op mijn Google-account. Ah, als ik mijn Google Drive op een andere manier wil betalen dan diende ik eerst Google Drive op te zeggen om me daarna weer aan te melden. Nee, dat gaat niet gepaard met een verlies aan gegevens. Alles blijft gewoon staan.
Inloggen bij Paypal. Als ik nou daar wat geld op stort, dan kan Paypal vanuit deze rekening maandelijks worden betaald. Zoeken, zoeken... maar ik vind werkelijk geen enkele manier om geld op deze rekening te storten. Downloaden, accountgegevens, rekeningoverzicht, het is er allemaal, maar geld op de rekening storten?
Telefoontje naar Paypal. Hij wil wel even meekijken. Scherm dit, scherm zus, scherm zo en dan klik je op Opnemen. Nee, ik wil niet opnemen, maar storten. "Ja, de woordkeus is misschien wat ongelukkig, maar met Opnemen kun je storten."
Ik weet best aardig de weg op de PC. Maar als je op Opnemen moet klikken om te storten, dan wordt het best ingewikkeld.
Drie uur zoeken, klikken, klungelen, bellen. Om een bedragje van € 1,99 over te maken. Dat doen Google en Paypal niet goed.